Sabtu, 12 Jun 2010

CERPEN 'KASUT KELOPAK JANTUNG'

SINOPSIS
Cikgu Harun telah menerima hadiah daripada anak muridnya menjelang Hari Guru setiap tahun. Pemberian ini telah mengingatkannya kepada peristiwa yang telah berlaku tiga puluh tahun lalu sewaktu beliau menjadi seorang pendidik di kawasan pedalaman. Seorang pelajar yang miskin bernama Ahmad tidak mampu membeli kasut untuk ke sekolah. Ahmad hanya berjalan kaki ke sekolah dan tidak disenangi oleh Cikgu Harun kerana beliau terpaksa menegur Ahmad setiap kali bermulanya sesi pembelajaran. Kemarahan Cikgu Harun sudah sampai kemuncak apabila Ahmad tidak menukar pakaian waktu bersenam di sekolah. Cikgu Harun telah mendenda Ahmad dengan menyuruh Ahmad memakai kasut kelopak jantung pisang sebagai kasut. Ahmad tidak dibenarkan membuka kelopak jantung pisang itu sehingga dia membeli kasut yang baharu. Ahmad berasa sangat malu terhadap kawan-kawannya dan dia tidak hadir ke sekolah selama seminggu. Perkara ini membimbangkan Cikgu Harun. Ckigu Harun telah pergi ke rumah Ahmad dan berjumpa dengannya. Beliau terkejut kerana Ahmad tidak membuka kasut kelopak jantung itu kerana tidak mempunyai duit untuk membeli kasut baharu. Cikgu Harun berasa sedih dan membelikan Ahmad sepasang kasut dan pakaian baharu untuk ke sekolah. Akhirnya, Ahmad berjaya menjadi pengurus besar di sebuah syarikat pengeluar kasut terkemuka di bandar.


TEMA : Kemiskinan hidup pelajar di kawasan pedalaman dalam menempuh alam persekolahan dan pelajar yang menghargai jasa guru.

PERSOALAN
1. Kecekalan dalam menuntut ilmu walaupun dalam keadaan serba kekurangan.
2. Ingatan dan penghargaan terhadap guru yang berjasa.
3. Ketaatan murid terhadap arahan guru.
4. Ketegasan seorang guru.
5. Sikap bertanggungjawab seorang guru terhadap pelajar.
6. Gigih bekerja untuk mencari rezeki

WATAK DAN PERWATAKAN
Ahmad : seorang murid darjah tiga yang miskin yang hidup dalam serba kekurangan sehingga tidak mampu untuk membeli kasut sekolah, mengenang jasa, patuh arahan, rajin, sensitif, gigih berusaha.
Cikgu Harun : seorang guru yang pernah bertugas di sebuah sekolah di pedalaman,berusia akhir 50-an, tegas, bertanggungjawab, prihatin.

PLOT
Permulaan : Cikgu Harun telah menerima hadiah setalah balik dari surau. Pemberian hadiah itu membuatkan Cikgu Harun terkenang peristiwa yang dialaminya lebih tiga puluh tahun lalu semasa mengajar di sebuah sekolah di kawasan pedalaman.
Perkembangan : Cikgu Harun mengajar darjah tiga dan seorang anak muridnya yang bernama Ahmad sering tidak berkasut apabila datang ke sekolah. Perkara ini telah menimbulkan kemarahan Cikgu Harun.
Perumitan : Cikgu Harun hilang kesabaran apabila Ahmad tidak menukar pakaian untuk bersenam di padang. Ahmad telah didenda oleh Cikgu Harun. Cikgu Harun menyuruh Ahmad memakai kelopak jantung pisang yang diikat dengan tali rafia sebagai pengganti kasut dan Ahmad tidak dibenarkan membuka kasut kelopak jantung itu sehingga dia membeli kasut baharu untuk ke sekolah.
Puncak/klimaks : Ahmad berasa sangat malu. Ahmad tidak hadir ke sekolah selama seminggu. Cikgu Harun telah mengambil keputusan untuk pergi ke rumah Ahmad. Cikgu Harun berasa terkejut dan sedih apabila melihat Ahmad tidak membuka kasut kelopak jantung itu kerana dia masih tidak mempunyai wang untuk membeli kasut yang baharu.
Peleraian : Cikgu Ahmad telah membelikan kasut dan pakaian yang baharu untuk Ahmad ke sekolah. Ahmad telah berjaya menjadi seorang pengurus besar di sebuah syarikat pengeluar kasut terkemuka di bandar dan sentiasa mengingati Cikgu Harun dengan menghantar hadiah kasut kepada gurunya itu.

TEKNIK PLOT
a) Teknik imbas kembali
Peristiwa Cikgu Harun memamrahi Ahmad kerana tidak berkasut.
b) Teknik pemerian/ penceritaan
Cikgu Harun menghidupkan motosikalnya dan terus bergegas ke pekan untuk membelikan Ahmad sepasang kasut dan baju sekolah baharu.
c) Teknik monolog dalaman
Cikgu Harun tertanya-tanya apabila mendapat tahu Ahmad hendak berhenti sekolah.

GAYA BAHASA
Diksi ( pemilihan kata )
• Bahasa Arab : mangli
• Bahasa Indonesia : marhaen
• Bahasa Inggeris : uniform

Ayat pendek
• Pasti.
• Ahmad berlalu.

Similie
• Terasa ketika itu kakinya macam kaki gajah yang untut dan tidak cantik.
• Seperti kaki ayam yang mencakar najis.

Hiperbola
• Sakit hatinya kini lebih perit daripada sakit tertusuk duri semalu di tepi jalan.

Peribahasa
• Kadang-kadang Ahmad dilihatnya seperti lurus bendul.

Repitisi
• Kasut sekolah tak pakai, baju sukan tak bawa....

Sinkof
• “Apa nak jadi dengan kamu ni?”

Anafora
• Mana ada guru yang mahu muridnya gagal dalam pelajaran.
• Mana ada guru yang mahu murid-muridnya berhenti sekolah.


LATAR
Latar masa
• Secara keseluruhannya, cerpen ini mengambil masa yang panjang. Hampir beberapa minggu.
• Pada waktu pagi.
• Pada waktu petang.
• Pada Hari Guru, 16 Mei.

Latar tempat
• di dalam bilik darjah.
• di rumah Cikgu Harun.
• di padang sekolah.
• di rumah Ahmad.
• di pekan.

Latar masyarakat
• masyarakat yang hidup dalam kemiskinan.
• Masyarakat yang patuh pada arahan guru.
• Masyarakat yang mengenang jasa guru.
• Masyarakat guru yang mengajar di luar bandar.
• Masyarakat yang berjaya.

NILAI
• Tegas
• Cekal
• Bersimpati
• Mengenang jasa
• Bertanggungjawab

PENGAJARAN
1. Kita hendaklah sentiasa patuh pada arahan guru.
2. Kita hendaklah bertanggungjawab terhadap perbuatan yang telah dilakukan.
3. Seorang guru haruslah tegas dalam mendidik.
4. Kita hendaklah mengenang jasa guru yang mendidik kita.
5. Jangan jadikan kemiskinan sebagai alasan untuk enggan menuntut ilmu.
6. Kita hendaklah tabah dan menerima segala takdir yang menimpa kita serta menganggapnya sebagai ujian daripada Tuhan kepada hambanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan